Ministerul Sănătății interzice utilizarea imaginii copiilor în campaniile de promovare a produselor nesănătoase. Un ordin care prevede această măsură a fost semnat de ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan. Potrivit documentului, reclame cu un asemenea conținut nu pot fi expuse în stradă, în locuri publice sau difuzate prin intermediul mass-media.
Documentul face referire la publicitatea produselor alimentare cu un conținut înalt de zahăr, sare și grăsimi, alimente cu adaos de aditivi alimentari, băuturi energizante și condimente. Printre acestea se regăsesc caramelele, ciocolatele, bezelele, chipsurile, pizza, mezelurile, hamburgerii, gogoșii, alunele sărate și băuturile energizante.
Responsabili de monitorizarea implementării acestui ordin sunt specialiștii din domeniul sănătății publice. Ei vor supraveghea publicitatea promovată în instituțiile publice, în mass-media și în stradă, și vor aplica sancțiuni dacă vor depista cazuri în care imaginea minorilor este utilizată în promovarea produselor nerecomandate.
Codul Contravențional prevede, pentru asemenea abateri, amenzi cuprinse între 300 și zece mii de lei pentru persoane fizice și juridice.
Aplicarea acestei interdicții este posibilă datorită modificărilor operate, la sfârșitul lunii august, în mai multe legi cu privire la produsele alimentare și publicitate.
Potrivit unui studiu realizat de Organizația Mondială a Sănătății, 11 la sută dintre copiii din țara noastră sunt supraponderali, iar peste două la sută – obezi. Problema este mai frecvent întâlnită în rândul minorilor cu vârste cuprinse între 11 și 13 ani. Cercetarea mai arată că peste 30 la sută dintre adolescenți mănâncă, cel puțin o dată în zi, dulciuri. Totodată, zece la sută dintre tineri consumă zilnic băuturi răcoritoare cu un conținut mare de zahăr.