73 la sută dintre moldoveni au o mare încredere în serviciul medical de urgenţă, potrivit unui studiu realizat de Oficiul Avocatului Poporului. Cercetarea arată că, atunci când se simt rău, aproape 57 la sută dintre oameni apelează la numărul 903 și doar 32 la sută merg la medicul de familie.
Cel mai frecvent, ambulanţa este solicitată de persoanele cu nevoi speciale, aproximativ 30 la sută. De asemenea, serviciul 903 este apelat, deseori, de săraci şi vârstnici. Aproape 53 la sută dintre cei care revendică ajutorul medical de urgenţă fac parte din aceste două categorii sociale.
Adulţii recurg la aceste servicii, cel mai des, din cauza acutizării afecţiunilor cardiovasculare. Peste 42 la sută dintre ei invocă astfel de maladii, când apelează 903. În acelaşi timp, aproape 27 la sută cheamă ambulanţa pentru că au maladii respiratorii, iar 18,4 la sută acuză probleme digestive.
În doar 51,2 la sută dintre cazuri, ambulanţele transportă bolnavii la spitale. Cel mai des, de internare sau de examinare din partea specialiștilor au nevoie tinerii și localnicii de la sate. De asemenea, 44,5 la sută dintre moldoveni necesită tratament în timp ce sunt transportaţi spre instituţiile medicale.
Potrivit studiului, multe dintre solicitări nu reprezintă urgenţe medicale. Cu toate acestea, în loc să meargă la medicul de familie, oamenii cheamă ambulanţa.
„Nu avem o cooperare eficientă cu medicii de familie. Deşi sunt informaţi, prin intermediul unei baze de date, despre pacienţii care au solicitat serviciul 903, medicii de familie nu monitorizează aceste persoane. Ca urmare, suntem solicitați constant de aceeaşi bolnavi, care ar putea fi trataţi la nivelul medicinii primare”, au declarat reprezentanții serviciului de asistență medicală de urgență din sudul țării autorilor studiului.
Cercetarea mai arată că peste 90 la sută dintre persoane sunt mulţumite de calitatea asistenţei medicale de urgenţă. Oamenii apreciază profesionalismul echipei medicale, atitudinea lucrătorilor medicali şi comodităţile din ambulanţe.
Astfel, 91,6 % dintre intervievaţi au afirmat că salvarea i-a transportat rapid la spital. În acelaşi timp, 90 la sută au menţionat că au rămas satisfăcuţi de modul în care au fost trataţi. De asemenea, 85,9 la sută au spus că lucrătorii medicali le-au oferit informaţii detaliate despre starea de sănătate şi riscurile pentru viaţă.
Studiul a fost realizat în 2016, pe un eşantion de 1225 de persoane, cu vârste cuprinse între 18 şi 60 de ani.