Identificarea unei soluții privind îmbunătățirea situației în spitalele fondate de autoritățile publice locale, implementarea noului mecanism de salarizare a medicilor și personalului din sistemul sanitar, digitalizarea întregului sistem de sănătate, creșterea calității serviciilor medicale, asigurarea cetățenilor cu medicamente ieftine și calitative, procurarea mai multor ambulanțe și convingerea unui număr mai mare de medici să rămână să muncească în țară. Acestea sunt câteva dintre prioritățile ministrului Sănătății, Ruxanda Glavan, pe termen scurt. Mai multe despre problemele din domeniul sanitar și soluțiile acestora aflați în interviul ce urmează.
emedicina.md: La sfârșitul lunii iunie, Guvernul a aprobat noul Regulament privind salarizarea angajaților din sistemul de sănătate și din 1 iulie aceștia trebuie să primească salarii mai mari. Cât de pregătite sunt instituțiile medico-sanitare să achite lefurile angajaților săi, în baza noului mecanism de calcul?
Ruxanda Glavan: Într-adevăr, în urma unui exercițiu complex, care a durat aproape zece luni, am reușit să elaborăm un document ce pune în aplicare noul mecanism privind salarizarea personalului medical. Astfel, din iulie 2016, lefurile vor fi calculate conform prevederilor acestui Regulament.
Pe parcursul întregului proces de elaborare a acestui document, reprezentanții instituțiilor medicale și cei ai sindicatelor s-au implicat activ, opiniile și propunerile lor au fost auzite și luate în considerare. În ceea ce privește implementarea acestora, în iunie a fost demarată o fază de pregătire a procesului, s-au organizat un șir de training-uri, la care au participat inclusiv directorii instituțiilor medicale. Accentul a fost în special pe pregătirea contabililor și specialiștilor care se ocupă de activitatea economică a instituțiilor medicale. Astăzi, putem afirma, cu certitudine, că sistemul este pregătit să facă schimbarea în privința salarizării. În cadrul Ministerului Sănătății au fost create grupuri de coordonare, iar în fiecare instituție medico-sanitară există responsabili care ghidează procesul. Aceștia colaborează pentru elaborarea noilor liste de plată, verifică aplicarea corectă a prevederilor Regulamentului, ca nu cumva să fie interpretări sau erori. Totodată, având în vedere faptul că, potrivit acestui Regulament, Ministerul Sănătății trebuie să elaboreze indicatorii de performanță, acest lucru a fost făcut deja și transmis instituțiilor pentru a se pregăti și achita salariile în funcție de performanțele personalului din domeniul sanitar. Trebuie să menționez că Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru 2016 a fost publicată abia în data de 19 iulie, de aceea CNAM a fost nevoită să înceapă contractarea suplimentară a instituțiilor medico-sanitare abia în această săptămână. Important este faptul că resursele financiare sunt planificate, iar avansurile vor fi transferate în scurt timp către instituții.
emedicina.md: Cum veți ști dacă toți lucrătorii medicali își ridică salariile calculate corect?
Ruxanda Glavan: Înțelegem că nicio schimbare nu este ușoară, mai ales una care vizează modul de calcul și de plată a salariilor pentru peste 35 de mii de lucrători medicali și câtorva mii din personalul inferior și auxiliar. Dar, având în vedere procedura complexă prin care am trecut, în următoarele trei luni vom monitoriza fiecare instituție medicală, pentru a ne asigura că aplică în mod corect noile prevederi privind salarizarea și că nu fac erori.
emedicina.md: În țară avem aproximativ 70 de spitale, dintre care doar 15 sunt în subordinea directă a Ministerului Sănătății. În calitate de ministru, cum evaluați managementul acestora? Care sunt cele mai grave erori pe care le comit directorii spitalelor?
Ruxanda Glavan: Situația spitalelor din Republica Moldova chiar este una deosebită. În cei 25 de ani de independență, în urma implementării mai multor proiecte și reforme în domeniul sănătății, dar și descentralizării competențelor pentru autoritățile publice locale, ne-am pomenit că doar 15 spitale sunt fondate de Ministerul Sănătății. Restul sunt înființate de autoritățile publice locale.
Partea cea mai complicată este asigurarea eficienței și calității actului medical în spitalele municipale, raionale și departamentale. Am analizat câteva cifre, pentru a vedea cât de mult au reușit, în ultimii ani, să investească fondatorii în sistemul sanitar din Moldova, și ne-am îngrozit. În afară de Consiliul Municipal Chișinău, care a avut capacitatea financiară să facă acest lucru, practic nicio autoritate publică locală nu a investit suficient și cu regularitate în instituțiile de sănătate pe care le-a înființat. De aceea, în urma dialogului de politici din toamna anului 2015, pe care l-am avut cu aproape toți conducătorii autorităților publice locale din țară, precum și directorii spitalelor, am constatat că avem nevoie de schimbări. Dar acestea trebuie să vină cu o decizie politică majoră: Cei care au astăzi calitatea de fondator, fie își asumă legal responsabilitatea de a administra corect patrimoniul, inclusiv de a finanța, în mod obligatoriu, instituțiile medico-sanitare, asta însemnând schimbarea legii și obligarea acestora să le finanțeze la o cotă procentuală anumită, fie la începutul procesului de reformă spitalicească să analizăm oportunitatea transferării temporare a competențelor de dirijare către Guvern. Executivul își poate asuma responsabilitatea pentru conducerea unei reforme la nivel național, iar după implementarea acesteia să le reîntoarcă fondatorilor.
emedicina.md: Mai multe spitale din țară au acumulat datorii de milioane de lei. Cum poate fi rezolvată această problemă?
Ruxanda Glavan: Când am devenit ministru, datoriile sistemului erau de aproape 440 de milioane de lei. Asta reprezenta un semnal de alarmă clar că, la capitolul management și monitorizare, lucrurile necesită schimbări imediate. Totodată, m-a marcat faptul că la Ministerul Sănătății nu a existat un sistem de monitorizare a gestionării spitalelor, nici măcar în acele instituții în care este fondator. Mai mult, în unele spitale republicane cu bugete de peste 100 de milioane de lei, evidența contabilă și a medicamentelor este întocmită manual, iar în contabilitate lucrează 18 oameni! În plus, nu este informație actuală disponibilă despre stocurile de medicamente din spitale și despre datoriile acestora.
Este adevărat, în unele instituții medicale, cum ar fi Spitalul Clinic Republican și alte spitale republicane, au fost și rămân datorii enorme. Acolo s-a mers însă pe principiul reeșalonării, au fost semnate acorduri adiționale la contractele existente dintre spitale și furnizori, astfel încât și unii, și alții să își asume într-un termen anumit stingerea datoriilor și să nu pericliteze livrările. Mă bucură că, timp de un an, s-a reușit reducerea din aceste datorii. În perspectivă rămâne digitalizarea sistemului de sănătate și, chiar din acest an, ne propunem să introducem instrumente informaționale pentru administrarea spitalelor.
emedicina.md: La ce etapă este procesul de informatizare a sistemului de sănătate?
Ruxanda Glavan: Digitalizarea întregului sistem de sănătate este una dintre prioritățile mandatului meu. Mai exact acesta va conține informații despre circuitul pacientului în sistemul medical, și anume când se prezintă la medic, ce sfaturi îi cere și ce tratament primește. Tot acest sistem trebuie să înglobeze datele economico-financiare ale instituției, activitatea farmaciilor, stocurilor de medicamente, astfel încât să servească drept temei pentru măsurarea indicatorilor de performanță și a calității actului medical în ansamblu.
Suntem la etapa de evaluare a câtorva posibilități tehnice a acestui sistem. Nu este ușor pentru că, pe parcurs, au fost instalate diferite tipuri de soft-uri în spitale. Există și Sistemul Informațional pentru Medicina Primară, pe care l-am moștenit anul trecut, dar care nu a fost dat în exploatare. Și asta pentru că responsabilii nu au vrut să-și pună semnăturile pe actele de recepție. Mai urmează o procedură tehnică de evaluare. Am apelat la experți străini, deoarece ministerul nu are aceste capacități și suntem în așteptarea raportului.
emedicina.md: Domeniul Sănătății este unul dintre cel mai bine finanțat din bugetul de stat. Cum eficientizați utilizarea banilor publici? Ați înregistrat progrese în acest sens?
Ruxanda Glavan: Mai corect ar fi să spunem că sectorul sanitar este unul care consumă cei mai mulți bani publici și nu cel mai bine finanțat. Or, dacă încercăm să analizăm formulele conform cărora bugetul de stat finanțează sistemul de sănătate, vom vedea că sunt multe lacune. Rezerve sunt și, așa cum am spus, avem sarcina de definitivat și de implementat o reformă foarte amplă a sectorului spitalicesc, care va dura câțiva ani, pentru că multe servicii se dublează și acolo trebuie să existe voință și pârghii pentru a face ordine, dar și resurse pentru investiții noi.
Pe de altă parte, chiar și în structura actuală a sistemului de sănătate este loc de eficientizare. Introducerea unui sistem electronic de evidență a activității economico-financiare, a achizițiilor și de planificare a aprovizionărilor pentru fiecare instituție poate genera economii. Am demonstrat acest lucru în 2015, când am reușit, prin implementarea monitorizării săptămânale, să reducem datoriile spitalelor și acest lucru trebuie continuat. Am demonstrat și prin eficientizarea achizițiilor privind anumite programe naționale. Totodată, am început un proces amplu de revizuire a Protocoalelor clinice naționale. În primul rând pentru a ne asigura că spitalele nu vor continua să consume ineficient banii, cumpărând tot felul de medicamente, care nu sunt destinate pentru tratament în spital și, evident, vrem să obținem și un control mai riguros al calității tratamentelor prescrise.
emedicina.md: Recent ați fost sancționată disciplinar de premierul Pavel Filip, pentru că ați fi înregistrat restanțe la capitolul implementării Planului de acțiuni pentru 2016 privind soluționarea problemelor din domeniul farmaceutic? Cum calificați această avertizare?
Ruxanda Glavan: Consider că decizia premierului a fost una ca atare, a fost un avertisment că trebuie să depunem efort triplu pentru rezolvarea problemelor din sectorul medicamentelor, pentru a reuși în termenii stabiliți. Or, la nivelul Ministerului Sănătății se depune un efort dublu. În context, am propus revizuirea anumitor termeni, pentru că unele sarcini sunt corelate cu alte acțiuni, pe care Ministerul Sănătății trebuie să le îndeplinească. Aici mă refer la transpunerea directivelor europene pentru elaborarea noii Legi a medicamentului, politicilor în domeniul prețurilor, asigurarea livrării medicamentelor prin poștă, reorganizarea depozitului ”Sanfarm-Prim”, mecanisme noi de achiziții în sănătate, de care avem nevoie stringentă și unde chiar suntem în așteptarea expertizei oferite de donatorii externi, dar și de alte ministere.
Vom veni cu propuneri de schimbări în sarcinile și atribuțiile Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, unde activează peste 120 persoane. Schimbările sunt necesare, deoarece trebuie să existe mai multă responsabilitate în rolul de regulator, dar și monitorizarea și asigurarea pieței. Pe de altă parte, vom întreprinde măsuri pentru a atrage oameni dornici să lucreze în Direcția Medicamentelor și Dispozitive Medicale a Ministerului Sănătății. În această structură, ar trebui sa activeze cinci persoane, însă, în prezent, lucrează doar două. Una dintre acestea este responsabilă de medicamente, iar cealaltă de dispozitivele medicale. E greu să-i convingi pe oameni să vină să lucreze în instituțiile de stat, unde volumul de muncă este mare și salariile mici.
emedicina.md: În prezent, atât cetățenii, cât și autoritățile recunosc că pe piața medicamentelor e haos. Unele preparate lipsesc din farmacii, altele sunt foarte scumpe. Ce întreprindeți pentru a stabiliza situația?
Ruxanda Glavan: Conform Acordului de Asociere, avem angajamentul de a transpune câteva directive europene foarte importante legate de legislația în domeniul medicamentului. În termeni reali, Legea medicamentului trebuie să fie prezentată și aprobată în Parlament până la sfârșitul acestui an. Totodată, statul trebuie să aibă pârghii prin care să poată asigura aprovizionarea pieței farmaceutice.
Spre deosebire de țările vecine, Moldova este singura țară care nu are un depozit central, care să aparțină în totalitate statului. Trebuie să amintesc faptul că, SA ”Sanfarm-Prim” are cotă majoritară de stat, dar și capital privat. Este necesar ca statul să intervină printr-o transformare a acestei societăți și să obțină acel mecanism, prin care să reușească aprovizionarea sistemului, dar și controlul prețurilor de achiziție. Este periculoasă dependența exclusivă de furnizorii privați, care activează concertat și pot bloca activitatea spitalelor. Este suficient să ne amintim de situația din februarie 2015.
În ceea ce privește prețurile medicamentelor din farmacii, SA ”Sanfarm-Prim” are astăzi o rețea formată din 24 de farmacii publice. Numărul acestora poate fi dublat sau chiar triplat, astfel încât prețul mic să ajungă până la pacientul din cel mai îndepărtat punct al țării noastre. Este un deziderat pe care mi l-am asumat în Guvern și am început să muncim la el. Avem susținere din partea ONU și PNUD Moldova, dar și a altor parteneri.
emedicina.md: Ce schimbări vor fi efectuate în privința situațiilor de urgență? De ce ambulanțele întârzie atât de mult la solicitări?
Ruxanda Glavan: Modul în care au fost gestionate anumite situații în cadrul urgenței prespitalicești le resimțim cu toții. Practic, zilnic avem plângeri în privința faptului că ambulanța ajunge peste o oră sau o oră și jumătate în anumite localități. Serviciul este dotat mai slab decât credeam, deși se anunța că se cumpără ambulanțe în diferite raioane. Raportat la populație și distribuția geografică, ar trebui să avem circa 450 de ambulanțe și echipe de urgență. În prezent, avem doar 350 de mașini, adică un deficit de 30%. Acesta este unul dintre motivele pentru care ambulanțele ajung târziu la pacienți. Iar din cele pe care le avem, aproape 80% sunt în stare tehnică deplorabilă.
emedicina.md: În aceste condiții ce veți întreprinde? La ce etapă este implementarea Serviciului de urgență 112?
Ruxanda Glavan: Ne concentrăm eforturile pentru a pune în aplicare acest serviciu. Este un proces complex și asta nu înseamnă că schimbăm doar cifra ”903” cu ”112”. Avem nevoie de un plan investițional, pentru a cumpăra mai multe ambulanțe și de motivare a personalului medical. Primii pași i-am întreprins. Majorăm lefurile personalului medical. Nu este un panaceu, dar sperăm că acest mecanism de salarizare va reuși să-i motiveze pe medici să rămână în sistem. Totodată, ministerul a elaborat și a transmis spre aprobare Guvernului Programul Național de Dezvoltare al Serviciului de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească, prin care, în următorii trei ani, propunem un plan de investiții sistemice în aceste serviciu. Acesta vizează schimbarea întregului parc auto ce include ambulanțe și dotarea acestora cu echipamente necesare. De asemenea, ne propunem crearea condițiilor adecvate de muncă pentru echipele de urgență din țară.