4 March 2024
mun. Chișinău

Adevărata salată Olivier care nu te vă lăsa cu senzația de stomac greu

În multe familii nu există sărbătoare fără salata Olivier sau salata rusească, datorită faptului că a devenit celebră în întreg spațiul post-sovietic. Legenda spune că, pentru prima dată, această salată a fost creată practic din greșeală de un vestit bucătar francez pe nume Lucien Olivier. Mai exact, unul dintre vizitatorii restaurantului său, numit „Ermitaj”, a amestecat toate ingredientele din gustarea „Maioneză cu vânat”, care erau frumos aranjate pe un platou din cristal. Enervat la culme, cheful a repetat acest gest în bucătăria sa, iar salata creată în acest fel îi poartă astăzi numele. Doar că ceea ce avem noi, în prezent, pe masa de Revelion nu e nici pe departe acea salată făcută de vestitul bucătar francez. Ingredientele folosite de el erau selecte și scumpe, iar oamenii din URSS le-au înlocuit, odată cu trecerea timpului, cu ceea ce se găsea pe rafturile magazinelor.

Chiar dacă este numită salată, ceea ce prin definiție ar fi o mâncare ușoară, Olivier-ul este, de fapt, destul de consistent și ne poate crea disconfort la stomac. Rețeta originală este mai sănătoasă, dar și mult mai scumpă. Potrivit acesteia, pentru salata Olivier e nevoie de:

Ieruncile sunt păsări sălbatice, delicatese, care seamănă cu potârnichile și fiind foarte rar întâlnite, dar care erau nelipsite din meniurile regale de pe vremuri. Întrucât carnea acestei păsări poate fi obținută numai dacă mergi la vânătoare, o puteți înlocui cu carnea de pui sau vită, care va fi mult mai sănătoasă decât salamul din comerț pe care obișnuim să îl folosim în salata Olivier și care, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, ne poate îmbolnăvi de cancer.

Nu ignorați limba de vițel, care aduce o serie de beneficii organismului, pentru că este bogată în proteine și vitamine. Datorită conținutului de fier, este indicată persoanelor cu anemie. În 100 de grame de limbă de vită se găsește 150% din doza zilnică recomandată de acid folic, vitamină necesară în sarcină pentru dezvoltarea creierului bebelușului.

Caviarul este un produs foarte scump și care a fost exclus din salata Olivier anume pentru că în fosta URSS era foarte greu de găsit. Totuși, dacă ne permitem de sărbători să ne alintăm puțin, atunci trebuie să știm că această delicatesă este un adevărat elixir pentru sănătate, datorită conținutului de minerale esențiale, vitamine și acizi grași.

Frunzele de salată vor oferi încă un plus de vitamine Olivier-ului pe care îl veți pune pe masa de Revelion, mai ales că în mijlocul iernii avem nevoie de alimente bogate în nutrienți valoroși. Acestea sunt foarte bune în tratarea anemiei, pentru insomnie, dureri de cap, pentru ameliorarea disfuncțiilor sexuale și pentru sănătatea oaselor. Pentru că în perioada sovietică nu erau în magazine, frunzele de salată au fost înlocuite cu mazărea conservată. Alternativa nu e cea mai rea, pentru că și mazărea este bună pentru sănătate, mai ales pentru sistemul cardiovascular, cel digestiv, pentru oase și vedere. Așa că, pentru o salată mai sănătoasă, puteți combina ambele ingrediente.

Cozile de raci au fost înlocuite în această salată, odată cu trecerea timpului, cu morcovul fiert. Racii conțin 99% proteine, doar 1% de grăsimi și sunt fără carbohidrați. Sunt sănătoși pentru că trăiesc în medii departe de poluare, deci nu conțin toxine. Nici morcovul fiert nu va dăuna sănătății dacă îl vei adăuga în Olivier. Din contra, această legumă este foarte bună pentru vedere, inimă, piele, dinți și poate contribui la prevenirea cancerului.

Cornișonii murați au fost înlocuiți cu castraveții murați. Și unii și alții oferă un gust ușor acrișor salatei și sunt de neînlocuit într-un Olivier veritabil. Murăturile, în general, sunt o sursă importantă de calciu, magneziu și fier.

Pasta de soia folosită de bucătarul francez era obținută din soia fiartă și pisată. Aceasta a fost înlocuită de cartofi. Ambele variante sunt bune, dar, totuși, dacă nu vreți să vă îngrășați prea mult de sărbători, optați pentru soia, care conține mai puține calorii decât cartofii fierți și care, în combinație cu alte ingrediente din salată, este mai sănătoasă.

Caperele sunt mugurii unui arbust care crește în zona mediteraneeană, așa că nu e greu să ne dăm seama de ce a dispărut din rețeta salatei, care a ajuns în zilele noastre. Se găsesc, de obicei, în stare conservată. Le puteți adăuga fără grijă în Olivier, pentru că sunt bogate în antioxidanți, protejează inima de boli, întăresc oasele și dinții și sunt bune pentru digestie.

Pentru că salata Olivier nu poate fi servită fără maioneză, optați pentru cea de casă. Maioneza originală de Provence trebuie făcută din ulei de măsline, care se bate bine-bine cu gălbenuș de ou și puțin oțet. Aceasta este mult mai sănătoasă decât cea din comerț, care conține conservanți, coloranți, emulgatori și agenți de îngroșare, pentru a-i da gust. Optați pentru uleiul nerafinat și veți păstra aroma inconfundabilă a măslinilor care cresc pe colinele franceze.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *