27 February 2024
mun. Chișinău

Mărul, fructul care te apără de boli

Merele sunt unele dintre cele mai cunoscute și delicioase fructe de pe planetă. Sunt cultivate de câteva mii de ani și există peste 7500 de specii de mere, de diferite mărimi și culori. Acest fruct plin de savoare, cu gust dulce-acrișor, îți potolește foamea și setea în același timp și te ajută să fii mai sănătos. Coaja, miezul și semințele merelor sunt pline de nutrienţi esențiali pentru organism. Merele pot fi mâncate ca atare, coapte, adăugate în diverse bucate cum ar fi salate sau deserturi. Și sucul de mere este popular în întreaga lume, la fel ca și dulceața sau gemul din aceste fructe. Merele sunt sănătoase pentru că sunt bogate în vitaminele C, K, B2 și B6, precum și în minerale precum potasiu, mangan, magneziu și cupru. Conțin multe fibre, cam 12% din doza zilnică recomandată se află într-un singur măr. Foarte importanți pentru organism sunt și compușii polifenolici care se regăsesc în mere. Printre aceștia se numără quercetin, catechin, phloridzin și acidul clorogenic.

Un măr conține:screenshot_2

Previne cancerul

SONY DSC

Oamenii de știință din mai multe țări au demonstrat, printr-o serie de cercetări, că merele protejează organismul de diferite forme de cancer. Spre exemplu, în cazul celui pancreatic, riscul scade cu 23% dacă persoanele consumă mere. Cei mai importanți compuși care contribuie la prevenirea apariției bolii se găsesc în coajă. Este vorba despre triterpenoide, care împiedică dezvoltarea celulelor canceroase în ficat, colon și sâni. Unele studii au arătat că merele apără organismul și de apariția cancerului pulmonar. Pectina din pulpa și coaja merelor contribuie la distrugerea tumorilor la plămâni.

Pentru o bună digestie. Merele sunt bogate în fibre, iar acestea le fac foarte eficiente pentru digestie. Consumul regulat al acestor fructe influențează pozitiv mișcările intestinale și ajută la prevenirea constipației și a diferitor afecțiuni ale stomacului. Fibrele ajută ca mâncarea să treacă ușor prin tractul intestinal. Acestea contribuie la contracția corespunzătoare a musculaturii stomacului și intestinului, pentru ca alimentele să fie împinse de-a lungul tubului digestiv.

basket-of-apples-13485Luptă cu anemia. Pentru că sunt bogate în fier, merele sunt foarte eficiente în lupta cu anemia, afecțiune caracterizată prin insuficiență de hemoglobină în sânge. Consumul de mere nu doar te va ajuta să previi anemia, dar va asigura o oxigenare corespunzătoare a tuturor organelor, proces esențial pentru o bună funcționare a întregului organism.

Protejează de diabet. Medicii consideră merele drept cele mai bune fructe pentru oamenii care suferă de diabet. Și asta pentru că acestea au un indice glicemic scăzut. Polifenolii conținuți în mere încetinesc absorbția carbohidraților în organism. Asta reduce fluctuația nivelului de zahăr în sânge, un factor important pentru menținerea diabetului sub control. Polifenolii reduc și absorbția glucozei în tractul digestiv și stimulează secreția de insulină, care este necesară pentru menținerea nivelului de zahăr în sânge în limitele normei.

applesPentru dinți sănătoși. Consumul de mere contribuie la curățarea dinților și gingiilor. Consumul regulat de aceste fructe te va apăra de apariția cariilor dentare și va elimina bacteriile dăunătoare din cavitatea bucală. De asemenea, atunci când mănânci mere, este stimulată secreția de salivă, un compus alcalinic ce diminuează înmulțirea bacteriilor.

Fără Alzheimer sau Parkinson. Merele au un impact pozitiv și asupra sistemului neurologic. Efectele antioxidante ale fitonutrienţilor conținuți în aceste fructe ajută la încetinirea procesului de degenerare a creierului, care se poate manifesta prin maladiile Alzheimer și Parkinson, două boli grave care se manifestă la bătrânețe. Oamenii de știință au demonstrat că antioxidanții conținuți în mere pot proteja neuronii de efectele toxice ale stresului.

Păzește inima. Aceste fructe scad nivelul de colesterol în sânge, contribuind la protejarea sistemului cardiovascular. Conținutul de fibre solubile în apă, adică pectina, face ca merele să joace un rol foarte important în scăderea tensiunii arteriale și în diminuarea colesterolului rău în organism. De asemenea, polifenolii din aceste fructe te va ajuta să ai o inimă sănătoasă.

Ajută la slăbit. Pe lângă faptul că produsele bogate în fibre, adică fructele și legumele, au capacitatea de a crește senzația de sațietate și de a reduce pofta de mâncare, merele mai au și abilitatea de a accelera metabolismul. Asta înseamnă că tot ce vei consuma, după ce vei mânca un măr, nu va fi absorbit de organism, ci din contra, caloriile vor fi arse mult mai repede decât în mod normal. Mai mult, aceste fructe contribuie la detoxificare și te ajută să cureți organismul de diverse substanțe dăunătoare.

Sursa:

  • besthealthmag.ca
  • organicfacts.net
  • eatingwell.com
  • authoritynutrition.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *