30 April 2024
mun. Chișinău

Noutate în medicină. Publicitatea medicamentelor va fi monitorizată

C-SPAN_control_room (625x469)Reguli dure pentru companiile de publicitate care promovează preparate farmaceutice în mass-media, instituții medicale şi evenimente publice. Ministerul Sănătății a elaborat un proiect de hotărâre, care interzice publicitatea mai multor categorii de medicamente. În acelaşi timp, documentul stabileşte elaborarea reclamei obiective, în strictă conformitate cu proprietățile terapeutice ale medicamentului, indicate în prospect.

În prezent, piața publicitară a medicamentelor din țară nu este monitorizată. Unele companii farmaceutice profită de acest fapt şi manipulează pacienții. În multe cazuri, mesajele publicitare nu promovează proprietățile terapeutice reale ale preparatului farmaceutic. Totodată, acestea îl obligă pe consumator să creadă că medicamentul promovat este eficient şi nu prezintă efecte adverse. În asemenea mod, bolnavul este încurajat să ignore consultația medicului şi să practice automedicația.

Astfel, Ministerul Sănătății propune interzicerea promovării în mass-media, instituțiile medicale şi în cadrul evenimentelor publice a medicamentelor eliberate în baza prescripției medicale, care conțin substanțe psihotrope şi stupefiante. Reclama nu va fi permisă nici în cazul preparatelor pentru tratamentul maladiilor cronice şi transmisibile grave, cum ar fi cele cardiovasculare, diabetul, cancerul, insomnia, tuberculoza sau bolilor sexual-transmisibile.

De asemenea, nu va fi admisă publicitatea pentru medicamentele destinate exclusiv pentru tratamentul copiilor şi a suplimentelor alimentare care sugerează expres că îmbunătățesc funcțiile fizice sau mentale ale organismului.

În acelaşi timp, documentul prevede ca mesajul publicitar să conțină informații complete despre medicament, să nu exagereze proprietățile farmaceutice ale preparatului, să nu garanteze vindecarea unei maladii şi să nu încurajeze automedicația.

Agenția Medicamentului va verifica obiectivitatea unei reclame, în decurs de trei ani de la difuzare, iar rezultatele monitorizării vor fi publicate pe pagina web a instituției. Totodată, cetățenii sunt încurajați să sesizeze Agenția Medicamentului, dacă observă abateri de la aceste prevederi.

Companiile de publicitate, care nu vor respecta legea cu privire la publicitatea medicamentelor, vor fi sancționate contravențional şi penal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *