27 July 2024
mun. Chișinău

Salvarea pacienților aflați în stare critică, pe agenda unei conferințe naționale

banner02Securitatea pacientului aflat în stare critică și internat în Secția Terapie Intensivă, riscurile și erorile care pot fi făcute, protocolul standardizat de organizare, funcționare și practică în cadrul acestei secții și principiile moderne de asistență și monitorizare respiratorie. Acestea sunt doar câteva dintre subiectele conferinței naționale, care va reuni în data de 28 octombrie aproximativ 200 de medici din toată țara.

Mai exact, la conferința națională cu genericul „Comentarii asupra Protocolului clinic standardizat de organizare, funcționare și practică din cadrul secțiilor de Terapie intensivă” vor participa șefi ai spitalelor raionale și private din țară, cei ai Secției Terapie Intensivă, medici rezidenți și colaboratori ai secțiilor de anestezie și reanimatologie, dar și ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan. Evenimentul va avea loc în incinta Spitalului Clinic Republican.

Protocolul standardizat, care va fi pus în discuție la conferință, are menirea de a concretiza și specifica toate activitățile destinate salvării pacientului în stare critică. De asemenea, medicii vor determina dotarea concretă cu utilaj, aparataj și medicamente în strictă corespundere cu necesitățile care le solicită volumul de asistență reanimatologică și de a stabili relațiile de conlucrare dintre nivelurile serviciului de Terapie Intensivă (consultații, evacuarea, transportarea etc.).

b3Secția de Terapie Intensivă și Anestezie reprezintă nucleul central al activității medicale în orice spital, care tratează pacienți cu suferințe acute. Datorită specificului activității, Secțiile de Terapie Intensivă sunt cel mai mare consumator de resurse materiale ale instituției medicale. Terapia intensivă cuprinde diagnosticul, prevenirea complicațiilor și tratamentul, pe termen scurt, mediu sau lung a tuturor insuficiențelor acute ale funcțiilor vitale ale organismului. Pacienții acestor secții sunt cei a căror viață este amenințată, dar al căror pronostic este potențial favorabil. Unitatea de terapie intensivă este autonomă, dar are relații de colaborare cu toate secțiile/compartimentele spitalului.

Serviciul Anesteziologie și Terapie Intensivă din Republica Moldova este format din 54 de secții de Terapie Intensivă, cu o capacitate de peste 600 de paturi, în care activează aproximativ 600 de medici anesteziologi-reanimatori. În 2015, au beneficiat de asistență reanimatologică aproximativ 22 de mii de pacienți, dintre care peste cinci mii de copii. Cei mai mulți pacienți, aproximativ 12 mii sau 54%, au fost tratați în cadrul a trei instituții republicane. Este vorba despre Spitalul Clinic Republican (SCR), Institutul Mamei și Copilului (IMC) și Institutul de Medicină Urgentă (IMU).

Din nefericire, în cadrul tuturor Secțiilor de Terapie Intensivă au murit 6645 de bolnavi, dintre care 95 de copii. Indicele mortalității în Secțiile de Terapie Intensivă din țară a fost de 30%, iar în cadrul SCR, IMC și IMU a fost de numai 8,6%.