14 July 2024
mun. Chișinău

Studiu: Sucurile naturale de fructe îngrașă

Consumul unui pahar sau mai mult de suc de fructe 100% natural în fiecare zi este asociat cu creșterea în greutate la copii și adulți, potrivit unei noi analize care a evaluat 42 de studii anterioare. O cercetare, publicată în revista JAMA Pediatrics, la care face referire news.ro, a constatat o asociere pozitivă între consumul de suc natural de fructe 100% și Indicele de Masă Corporală (IMC) – un calcul care ia în considerare greutatea și înălțimea – în rândul copiilor. De asemenea, s-a constatat o asociere între consumul zilnic de suc de fructe 100% și creșterea în greutate în rândul adulților.

Sucul de fructe 100% natural a fost definit ca fiind sucuri de fructe fără adaos de zahăr.

Creșterile au fost mici – în rândul copiilor, de exemplu, fiecare porție suplimentară pe zi a fost asociată cu un IMC mai mare cu 0,03 – dar a variat în funcție de vârstă, creșterile IMC fiind aparent mai mari în cazul copiilor mai mici.

„Analiza sugerează că în cazul copiilor mai mici”, cei cu vârsta sub 11 ani, „aceștia au prezentat o creștere mai mare a IMC pentru fiecare porție suplimentară de 236,59 ml pe zi, de suc de fructe 100%, decât copiii mai mari”, notează autorii studiului.

Asta nu înseamnă că ar trebui să renunțăm complet la sucuri, studiul sugerând să fim mai atenți la cât de mult suc 100% natural consumăm.

„Constatările vin în sprijinul îndrumărilor de sănătate publică de a limita consumul de suc de fructe 100% pentru a preveni supraponderabilitatea și obezitatea”, scriu autorii.

De asemenea, apare întrebarea: Dacă fructele sunt bune și sunt recomandate ca parte a unei diete sănătoase, de ce sucul de fructe 100% poate duce la creșterea în greutate?

Autorii indică drept un factor posibil „caloriile lichide”.

„Un mecanism potențial care leagă sucul de fructe 100% de creșterea în greutate este consumul de calorii lichide, care s-a dovedit a avea ca rezultat o creștere mai mare în greutate în comparație cu ingerarea caloriilor solide”, notează aceștia.

Sucul conține „puține sau deloc fibre în comparație cu fructele întregi, ceea ce duce la o sațietate scăzută”, adaugă ei, ceea ce înseamnă că sucul nu va face să ne simțim la fel de sătui ca în cazul consumului de fructe.

Autorii notează, de asemenea, că descoperirile studiului sunt în concordanță cu recomandările Academiei Americane de Pediatrie (AAP), potrivit cărora copiii mai mici de șase ani ar trebui să consume „mai puțin de un pahar de suc de fructe pe zi”, un pahar tipic fiind o porție de aproape 240 de mililitri.

AAP și Centrele americane pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă, de asemenea, ca în cazul copiilor cu vârsta mai mică de 1 an să se evite în totalitate sucurile.

Recomandările AAP pentru alte vârste sunt următoarele:

Copii între 1 și 3 ani – limitați sucul la maximum 120 mililitri (ml) pe zi. Copiii între 4 și 6 ani – limitați consumul la 170 ml. Copii între 7 și 18 ani – limitați la 240 ml pe zi.

Pentru a vă bucura de o aromă de fructe cu mai puține calorii, CDC recomandă să adăugați un strop de suc 100% în apa plată sau carbogazoasă pentru a obține o „băutură răcoritoare, cu puține calorii”.